Het doel van maatschappelijke stage is dat jongeren tijdens hun schooltijd kennis maken met vrijwilligerswerk en zij hierdoor een bijdrage leveren aan de maatschappij. Jongeren doen iets voor een ander en ervaren hoe het is om verantwoordelijkheid te nemen voor een ander. Maatschappelijke stagiaires ontvangen geen geldelijke vergoeding.
Een maatschappelijke stage is niet meer verplicht. Scholen voor het Voortgezet Onderwijs beslissen voortaan zelf of zij de maatschappelijke stage onderdeel willen maken van hun onderwijsprogramma. De school mag maximaal 30 uur maatschappelijke stage per leerling meetellen als onderwijstijd.
Vanaf het seizoen 2016-2017 is het mogelijk dat leerlingen uit het voortgezet onderwijs hun maatschappelijke stage bij Sparta’25 uitvoeren. Samen met de stagecoördinator en de stagebegeleider van Sparta’25 wordt een activiteit gekozen die bij de leerling en Sparta’25 past.
De maatschappelijke stage dient een positieve ervaring te worden voor zowel de leerling als Sparta’25. Voor jongeren is dit een unieke kans. Zij kunnen bij Sparta’25 kennis maken met vrijwilligerswerk en tegelijkertijd werken aan hun sociale omgangsvormen, normen en waarden en verantwoordelijkheidsgevoel. Daarbij zullen de jongeren ervaren hoe leuk vrijwilligerswerk is, waardoor zij misschien na hun stage als vrijwilliger bij Sparta’25 blijven.
De stagebegeleider zal voor de leerling optreden als contactpersoon en vraagbaak. Met de stagebegeleider worden duidelijke afspraken gemaakt over het in te vullen traject. Afhankelijk van de activiteit die de leerling uitvoert (welke vanuit de school is goedgekeurd), wordt de begeleiding bepaald.
De stagebegeleider verzorgt in overleg met de stagecoördinator de afstemming met de school.
Tot slot Heb je interesse om stage te lopen bij Sparta’25, neem dan contact op met de stagecoördinator van Sparta’25 Toon Beekmans, E-mail: info@sparta25.nl
Wanneer je een voetbalachtergrond hebt, kun je:
Wanneer je geen voetbalachtergrond hebt, kun je:
Een beroepsstage is ter voorbereiding op een beroep. De student maakt kennis met het beroep waarvoor hij/zij leert. Hij/zij doet ervaring op en ontwikkelt vaardigheden in de praktijk. De student kan zo ervaren of dit werk bij hem/haar past.
Verschil tussen maatschappelijke stage en beroepsstage Een beroepsgerichte stage doe je voor jezelf, een maatschappelijke stage doe je óók voor een ander.
Sparta’25 heeft leerplannen voor elke leeftijdsgroep. Deze plannen bieden een uitstekende plek om invulling te geven aan beroepsstages.
Daarnaast is Sparta’25 een door het SBB (Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven) erkend leerbedrijf m.b.t. de opleidingen Coördinator sportinstructie, training en coaching en Sport- en bewegingsleider.
In dit verband zijn er bij Sparta’25 stageplaatsen voor zowel ROC-studenten als voor studenten van Sport en bewegen.
(Bijvoorbeeld ROC ter Aa, ROC de Leygraaf en Summa College)